27-03-2025

Od početka školske godine 90 slučajeva vršnjačkog nasilja u školama

U ovoj školskoj godini zabilježeno je 90 slučajeva vršnjačkog nasilja, pokazuje evidencija škola u okviru informacionog sistema Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija.

Od početka školske godine 90 slučajeva vršnjačkog nasilja u školama | Radio Televizija Budva

Foto: Pixabay

Danu iz tog resora nijesu precizirali vrste vršnjačkog nasilja koje su evidentirane. Istraživanja rađena posljednjijh godina pokazuju da djeca u Crnoj Gori načešće dožive psihičko, socijalno i digitalno nasilje, dok su fizičko i seksualno nasilje manje zastupljeni.

Škole su, osim da unose u MEIS sistem, obavezne da dostavljaju izvještaje Zavodu za školstvo, koji je na primjer, 2022. godine saopštio da se iz izvještaja može zaključiti da u vaspitno-obrazovnim ustanovama nema nasilja.

Iz Ministarstva prosvjete su Danu saopštili da se u školama trenutno nalaze zaštitari (fizičko obezbjeđenje), koji su prelazno rješenje, dok se za narednu školsku godinu u saradnji sa drugim resorima, traži trajno rješenje za veću bezbjednost učenika u školama.

Od polovine februara u 42 srednje i 65 osnovnih gradskih škola sa radom su počeli zaštitari, koji će biti angažovani do 15. juna. U saradnji sa Mrežom savjeta roditelja, a uz podršku Vlade, Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija je napravilo ovaj korak kako bi se u trenutnim uslovima, u što većoj mjeri stalo na put vršnjačkom nasilju i vandalizmu u školama.

Ova mjera uslijedila je, kako navode, nakon procjena da zaštitari mogu doprinijeti većoj bezbjednosti u školskom okruženju, kroz prepoznavanje i preveniranje nasilja, sprečavanje fizičkog nasilja, kao i kroz zaštitu školske imovine.

Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija tvrdi da je rješavanje problema vršnjačkog nasilja prepoznalo kao ključni prioritet, i da je preduzelo niz aktivnosti u cilju preveniranja i suzbijanja vršnjačkog nasilja i vandalizma u školama.

Obezbijedili su, kažu, novac za postavljanje video-nadzora u svim obrazovno-vaspitnim ustanovama u Crnoj Gori. Izmijenili su Pravilnik o normativima i standardima za sticanje sredstava iz javnih prihoda za ustanove koje realizuju javno važeće obrazovne programe, kojim je povećan broj psihologa i pedagoga u obrazovno-vaspitnim ustanovama, kao i defektologa i defektologa-logopeda u resursnim centrima, sa ciljem pružanja psihosocijalne podrške i prevencije nasilja i očuvanja mentalnog zdravlja.

Prema istraživanju Centra za građansko obrazovanje, svaki peti srednjoškolac navodi iskustvo žrtve nasilja, a 53,4 odsto poznaje nekoga ko je bio žrtva vršnjačkog nasilja. Najčešći oblik vršnjačkog nasilja u školama su psihičko i fizičko nasilje. Od učenika/ca koji su bili žrtve nasilja, 64,2 odsto je prijavilo nasilje, dok 35,8 odsto to nije učinilo. Skoro 60 učenika prepoznaje određeni stepen prisutnosti vršnjačkog nasilja u njihovoj školi ili sredini, dok samo 11 procenata smatra da toga nema u njihovoj sredini.

Žrtve su najčešće doživjele psihičko (34,9%), socijalno (22,4%) i digitalno nasilje (17%). Istovremeno, 15,8% učenika/ca navodi da je iskusilo fizičko nasilje, a 9,9% seksualno nasilje. Za vršnjačko nasilje u svojim sredinama smatraju najodgovornijim porodice i porodično vaspitanje, ali i Internet i društvene mreže, kao i opšte stanje u društvu.

(Roditelji.me)